Roeland Tameling; 'Durf te kiezen'

Als er iemand verstand heeft van locaties voor evenementen, is het Roeland Tameling wel. Dankzij zijn uitgebreide ervaring als onder andere city marketeer weet hij hoe belangrijk onderscheidend vermogen is. En zijn organisatie Convention Bureau Gelderland is bijzonder deskundig als het gaat over de organisatie van zakelijke bijeenkomsten. Die kennis deelt Roeland graag.

Op wat voor manier bent u actief in de evenementenwereld?

“Ik ben verantwoordelijk voor de marketing en promotieactiviteiten die het Convention Bureau onderneemt om Gelderland inclusief de regio’s Arnhem Nijmegen, Apeldoorn / Veluwe en FoodValley te profileren als zakelijke bestemming. De locaties en accommodaties van al onze partners worden door het Convention Bureau actief gepromoot op onder andere beurzen, workshops en evenementen. In dat kader helpen we event planners en organisers ook graag verder.”

roeland-tameling-cbg

Wat hebben events en marketing met elkaar te maken?

“Al op de middelbare school zat ik in de feestcommissie van de leerlingenvereniging en daarna heb ik gezien hoe zakelijke en publieksevenementen strategisch ingezet kunnen worden als marketinginstrument voor bedrijven en andere organisaties. Een goede vriend van me noemde dat eens ‘herinneringen geboren laten worden.’ Voor mij betekent dat mooie evenementen organiseren die je doelgroep raken. Ontmoetingen creëren waarbij niet alleen aan alles is gedacht, maar ook ‘aan alles is gedaan’. Als voorzitter van het Netwerk Citymarketing Nederland gebruik ik regelmatig events onder het motto ‘met elkaar kennis maken’, want daar draait het vaak om: kennis en contacten uitwisselen. Of het nou de Dag van de Citymarketing is, een training of een andere zakelijke bijeenkomst. Kortom: evenementen als middel, geen doel op zich!”

Kunt u in het kort uitleggen wat Gelderland te bieden heeft aan evenementenorganisatoren?

“Mijn advies aan professionele evenementenorganisatoren: onderscheid je event door een passende regio te selecteren die ook prima bereikbaar is voor je doelgroepen. Bijvoorbeeld voeding: Regio FoodValley met Ede en Wageningen. Mode? Arnhem! Historie? Nijmegen! Koninklijk en startlocatie Giro d’Italia? Apeldoorn! Zo ben je origineler dan de standaard evenementenorganisator. Ook kun je profiteren van de plaatselijk beschikbare know-how en netwerken voor de inhoud van je event. Bovendien zit een belangrijk deel van je doelgroep al op een steenworp afstand van je congreslocatie. Daarnaast mogen organisatoren verwachten dat wij ze met raad en daad ondersteunen.”

Hoe belangrijk is de juiste locatie/stad voor het succes van een evenement?

“Tegenwoordig heeft bijna iedere fatsoenlijke locatie, en dus ook stad, haar basisfaciliteiten op orde. Afstanden zijn relatief, overal is wel free wifi en goed gastheerschap is niet onderscheidend maar een dissatisfier. Dus hoe kun je dan als event manager het verschil maken? Wees spraakmakend en relevant. Als je bij een congresthema een relevante, bijzondere locatie zoekt, levert dat meer en meer tevreden bezoekers op. Ik geloof niet in locaties of steden die alles voor iedereen willen zijn. Wie kiest, wordt gekozen. Oftewel: de ene congreslocatie is de andere niet en als dat wel zo is zijn beide locaties onvoldoende onderscheidend. Dat geldt ook voor steden en regio’s. Bij Almere passen andere congressen en evenementen dan bij Gouda. De sfeer op de Veluwe is niet te vergelijken met Amsterdam en de netwerken rondom de Wageningen Universiteit (FoodValley) zijn totaal anders samengesteld dan het brainportcluster in Eindhoven. Daar moet je van profiteren als moderne eventprofessional.”

Hoe kunnen organisatoren van evenementen samenwerken met steden/dorpen?

“Via een convention bureau kan men vaak gratis advies krijgen en worden site visits georganiseerd. Convention Bureau Gelderland onderscheidt zich door nog een stapje extra te zetten. Als evenementenorganisatoren als onderdeel van hun bijeenkomst ‘technical visits’ en werkbezoeken willen opnemen, leggen we de verbindingen met het lokale bedrijfsleven, we denken waar nodig mee over relevante sprekers en strategische partners. Daarbij gebruiken we onze lokale contacten, maar ook de netwerken in cleantech, food & feed en nog een aantal specifieke sectoren.”

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in locaties van events?

  • De internationale congresmarkt herstelt sneller van de economische crisis dan de Nederlandse congresmarkt.
  • De congresmarkt blijft belangrijk voor de Nederlandse economie.
  • Veertig procent van de grote congressen vindt plaats in Amsterdam en omgeving, steden die een duidelijk profiel hebben worden relatief vaak als congreslocatie voor specifieke congressen gekozen.
  • Topkwaliteit (alles moet kloppen), beleving (niet luisteren maar verleid worden), multifunctionaliteit (nevenactiviteiten naast reguliere programma), innovatie in techniek (hybride congressen: combinatie virtueel en live).

Welke ontwikkelingen ziet u nog voor de nabije toekomst? Wat zullen de volgende stappen zijn?

“De markt voor congressen is stabiel met veel concurrentie. De internationale congressen kiezen vooral voor de Randstad / Amsterdam en Maastricht. Andere steden moeten hard werken om hun aandeel in de markt voor kleinere congressen te behouden of te vergroten. Steden in Gelderland investeren hier actief in en zijn ambitieus, dus de rest van Nederland is gewaarschuwd.”

Summerclass 2016 Convention Bureau Gelderland

Summerclass 2016 Convention Bureau Gelderland

Welke meetingcities zijn in opkomst?

“Mijn tip als stijger in de komende jaren: congresstad Apeldoorn.”

Wat is uw persoonlijke favoriete meetingstad?

“Een bekende grap onder city marketeers is: ‘stel… je mag kiezen tussen een congres in Lutjebroek, Dordrecht of Barcelona. Welke kies je?’. De meeste mensen kiezen dan voor Barcelona. Maar… wil je niet liever eerst weten waar de congressen over gaan voordat je kiest? Het belang van een aansprekende locatie is daarmee wel helder denk ik, en toevallig heeft mijn beste vriend een horecagelegenheid in Barcelona. Daarmee is mijn keuze voor Barcelona volkomen subjectief natuurlijk, want de locatie is fantastisch, maar de congresfaciliteiten van de stad minder spectaculair dan ik had gehoopt.”

Achtergrond

Roeland Tameling is manager van Convention Bureau Gelderland. Tameling houdt er van zichzelf en andere mensen intellectueel uit te dagen. Hij werkt ook voor Apeldoorn Marketing. Eerder was hij Citymarketeer, Senior Beleidsadviseur en werkzaam voor de Kamer van Koophandel. Hij studeerde Management Consultancy aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en International Law aan de Universiteit van Groningen. Tameling is actief in diverse netwerken.

www.roelandtameling.nl
www.conventionbureau.nl

Andere insights