Column: Mijn Laatste Auto?

“Geef alle studenten een auto.” Waarom? “Auto’s zijn straks schonere, veiligere en goedkopere oplossingen voor mobiliteit dan openbaar vervoer door exponentiële toename van technologie en duurzame energie.” Aan het woord is Carlo van de Weijer, Director Strategic Area Smart Mobility TU Eindhoven. Vorige week gaf hij op Get Into The Future een verhelderende keynote over mobiliteit en de toekomst.

De Weijer neemt ons mee terug in de tijd en toont foto’s van het New Yorkse straatbeeld in de tijd van paard en wagen. We weten meteen waarom innovatie noodzakelijk is: 120.000 paarden die ook zo hun behoeftes hebben, dat geeft overlast! Nadat we van het paard zijn afgestapt, schakelen we een paar tandjes bij en nemen een sprong in de tijd. Er verschijnt een auto in beeld. De afbeelding toont een Porsche die voorrang neemt, maar heeft hij dat ook? Nee, de auto kleurt buiten de lijntjes en houdt zich niet aan de regels. Hoe reageert de zelfsturende auto zonder chauffeur? Die kent wet en regelgeving, maar weet de software ook adequaat op ‘eigen’ en ongeschreven regels te reageren?

buildings-1851246_960_720

De zelfsturende auto zonder chauffeur. We kennen de haken en ogen, maar hij komt er aan. De zelfsturende auto inclusief chauffeur die kan ingrijpen waar nodig? Nog even en het is gemeengoed. Het produceren van auto’s wordt steeds goedkoper. Van aanbod- naar een vraag gedreven markt. De accu die steeds krachtiger en goedkoper wordt. Uber als eerste voorbeeld van een deeleconomie die z’n weerga niet gaat kennen en de kosten van mobiliteit nog verder omlaag brengt. Stof tot nadenken, staan we op het tipping point?

Net als een goeie film weet een krachtige keynote zich te nestelen in je gedachten. De presentatie komt nog eens voorbij sluimeren en opeens hoor ik mijn eigen auto vragen: “En ik dan?” Mijn eerste auto, mijn eenvoudige BMW 3-serie die volgend jaar zijn twintigste verjaardag viert. Zou het zo zijn dat mijn eerste auto ook meteen mijn laatste wordt? Ik koester mijn wagentje en vindt ‘m mooi. Alle reden om vooral geen andere auto aan te schaffen en er goed voor te zorgen. Op naar de 400.000 km, dat duurt nog jaren. Maar gaan we dat halen? En dan?

munich-953609_960_720

Koop ik een nieuwe auto, of is dat tegen die tijd al lang iets wat geweest is? BMW gaat vanaf volgend jaar in de binnenstad van München autonoom rijdende auto’s testen. Testen, dus inclusief een bestuurder die kan ingrijpen. Is de vloot van BMW straks via een appje te reserveren? Komt de i19 naar je toerijden op afroep? Een auto kopen? Waarom, je kan toch ook gewoon een abonnement nemen? Exponentionele groei en vooruitgang door innovatie en techniek. We leven in bijzondere tijden.

Achtergrond

Carlo van de Weijer is Director Strategic Area Smart Mobility TU Eindhoven. Naast zijn werk aan de Technische Universiteit, is Van de Weijer als Global Expert Intelligente Transport Systemen werkzaam voor TomTom. Carlo is een veelgevraagd spreker en hier te volgen op Twitter.

Andere insights